22 listopada - 30 listopada 2019

Europejscy zwycięzcy na Cinergii

Europejska Akademia Filmowa ogłosiła pierwszych laureatów swoich nagród w tzw. kategoriach technicznych. Na Cinergii pokażemy obrazy wyróżnione statuetkami EFA za najlepszą muzykę oraz efekty wizualne.

Choć właściwa tegoroczna ceremonia EFA odbędzie się 7 grudnia w Berlinie, już teraz Akademia podała tytuły i nazwiska laureatów w takich kategoriach jak m.in. dźwięk, muzyka, efekty wizualne, scenografia czy kostiumy. Nad laureatami debatowało  Jury złożone z członków Europejskiej Akademii Filmowej. Byli w tym gronie: montażystka Nadia Ben Rachid (Francja) autor zdjęć Vanja Černul (Chorwacja), kompozytorka Annette Focks (Niemcy), charakteryzatorka Gerda Koekoek (Holandia), autorka kostiumów Eimer Ní Mhaoldomhnaigh (Irlandia), scenograf Artur Pinheiro (Portugalia), reżyserka dźwięku Gisle Tveito (Norwegia), reżyser efektów wizualnych István Vajda (Węgry).

Połowa z ośmiu przyznanych wyróżnień trafiła w ręce twórców głośnego filmu "Faworyta". Nas jako organizatorów Cinergii ucieszyły jednak najbardziej dwie nagrody dla tytułów z tegorocznego programu Cinergii. Niemiecki obraz "Błąd systemu" w reżyserii Nory Fingscheidt tryumfował w kategorii Muzyka. - Muzyka w filmie jest nowoczesna, wirtuozowska, impulsywna i zaskakująca. John Gürtler przekształcił to, co niewymowne w muzykę. Tam, gdzie słowa nie są już możliwe, jego muzyka filmowa funkcjonuje jako język niewerbalny, odzwierciedlając wnętrze bohatera i niosąc widza razem z nim - czytamy w uzasadnieniu Nagrody.

Drugi z wyróżnionych filmów to obraz "O nieskończoności" Roya Anderssona nagrodzony za Najlepsze Efekty Wizualne będące dziełem ekipy w składzie: Martin Ziebell, Sebastian Kaltmeyer, Néha Hirve, Jesper Brodersen i Torgeir Busch. - Zamiast ukrywania się w tle, efekty wizualne wspierają ten film, wzmacniając wymagane efekty, a tym samym tworząc szczególną atmosferę konieczną aby zasmakować wizji reżysera. Dzięki tej odważnej decyzji praca Martina Ziebella i Sebastiana Kaltmeyera zyskuje więcej przestrzeni, nie tylko wspierając przekaz i tożsamość wizualną filmu, ale podnosząc go na znacznie wyższy poziom artystyczny - napisali Jurorzy EFA.