22 listopada - 30 listopada 2019

25 filmów 24. FKE Cinergia, których nie można przegapić!

Co obejrzeć? Który film wybrać? Na co się zdecydować? - to pytania, które są bolączką wielu festiwalowych widzów. I choć od przybytku głowa podobno nie boli, przychodzimy z pomocą i radzimy, jak odnaleźć się w gąszczu znakomitych propozycji 24. Forum Kina Europejskiego CINERGIA. Oto lista tytułów, których po prostu nie wypada przegapić.

ADAM & PAUL reż. Lenny Abrahamson, Irlandia 2004, 83’

Znakomity debiut irlandzkiego reżysera, gościa Cinergii. Przebój festiwalu w Berlinie w 2005 roku, daleki od emocjonalnej manipulacji widzami. Genialnie zagrany, przejmujący i pozostający w pamięci.

ATLANTYDA / ATLANTIS reż. Valentyn Vasyanovych, Ukraina 2019, 106’

Zwycięzca sekcji Horyzonty na tegorocznym festiwalu w Wenecji. Niedaleka przyszłość na Ukrainie, z popiołów rodzi się nadzieja. Jeden z najważniejszych filmów z naszej części Europy w 2019 roku.

BACURAU reż. Juliano Dornelles, Kleber Mendonça Filho, Brazylia, Francja 2019, 131’

Współczesny western o prowincjonalnej Brazylii, trochę survival, trochę science fiction. Imponująca kinowa gatunkowa hybryda. Nagroda Jury na festiwalu w Cannes.

BEATS reż. Brian Welsh, Wielka Brytania 2019, 101’

Uniwersalna i elektryzująca opowieść o przyjaźni. Czołówka brytyjskiego kina w tym roku. Nagroda publiczności na festiwalu w Rotterdamie.

BIAŁY, BIAŁY DZIEŃ / A WHITE, WHITE DAY / HVÍTUR, HVÍTUR DAGUR reż. Hlynur Pálmason, Islandia, Dania, Szwecja 2019, 109’

Opowieść o radzeniu sobie ze stratą i nie pozbawiony paranoi thriller osadzony w naturalnym pięknie Islandii.

BUÑUEL W LABIRYNCIE ŻÓŁWI / BUÑUEL IN THE LABYRINTH OF TORTOISES / BUÑUEL EN EL LABERINTO DE LAS TORTUGAS reż. Salvador Simó, Hiszpania, Holandia, Niemcy 2018, 80’

Zabawny i nieoczywisty film animowany o tworzeniu przez Luisa Bunuela filmu dokumentalnego „Ziemia Hurdów”. Hołd dla mistrza, hołd dla kina.

CZAS APOKALIPSY: WERSJA OSTATECZNA / APOCALYPSE NOW FINAL CUT reż. Francis Ford Coppola, USA 1979, 183’

Nieśmiertelne arcydzieło 40 lat po premierze, ponownie na dużym ekranie. Coppola raz jeszcze przemontował swój film i jest to dla niego wersja idealna.

KOT W ŚCIANIE / CAT IN THE WALL reż. Vesela Kazakova, Mina Mileva, Bułgaria, Wielka Brytania, Francja 2019, 92’

Nagroda Fipresci na Warszawskim Festiwalu Filmowym, konkursowe pokazy m.in. w Locarno, Sarajewie, Valladolid. Dokumentalna perspektywa porusza do żywego.

MALOWANY PTAK / THE PAINTED BIRD / NABARVENÉ PTÁCE reż. Václav Marhoul, Czechy, Słowacja, Ukraina 2019, 169’

Swobodna ekranizacja powieści Jerzego Kosińskiego. Bezkompromisowe kino, które nie da o sobie zapomnieć długo po seansie. W jednej z ról Lech Dyblik.

MATTHIAS I MAXIME / MATTHIAS ET MAXIME reż. Xavier Dolan, Kanada 2019, 119’

Intymne, szczere i ważne kino młodego kanadyjskiego twórcy, który potrafi w piękny sposób uchwycić romantyczną czułość. Wydarzenie festiwalu w Cannes, film na który czeka wielu widzów.

MYSTIFY: MICHAEL HUTCHENCE reż. Richard Lowenstein, Australia 2019, 102’

Zaskakujący i oryginalny portret niezwykłego artysty, lidera legendarnego zespołu INXS. Nie tylko dla fanów.

OJCIEC / BASHTATA reż. Kristina Grozeva, Petar Valchanov, Bułgaria, Grecja 2019, 87’

Tegoroczny laureat festiwalu w Karlowych Warach. Film stworzony z głębi serca, którego czułość na ekranie można poczuć. Trudny temat podany z odrobiną absurdu.

OLEG reż. Juris Kursietis, Łotwa, Litwa, Belgia, Francja 2019, 108’

Tytułowy bohater przybywa z Litwy, aby w Brukseli poprawić swój los. Niestety trafia na drobnego przestępcę z Polski. W tej roli znakomity Dawid Ogrodnik. Litewskie Oscary 2019!

O NIESKOŃCZONOŚCI / ABOUT ENDLESSNESS / OM DET OÄNDLIGA reż. Roy Andersson, Szwecja, Niemcy, Norwegia 2019, 78’

Najnowszy film szwedzkiego geniusza kina, Roya Anderssona. Podobny styl, jak w filmach poprzednich („Do ciebie, człowieku”), ale ciągle mistrz opowiada celnie i z humorem. Nagroda za reżyserię na festiwalu w Wenecji.

OPRZYJ DRABINĘ O NIEBO / LEAN A LADDER AGAINST HEAVEN / OPRI ZEBRÍK O NEBE reż. Jana Ševčíková, Czechy 2014, 110’

Po raz pierwszy w Polsce szeroka i pełna retrospektywa twórczości czeskiej dokumentalistki. Ten film poświęcony jest człowiekowi, który w Tatrach opiekuje się dwustoma osobami, bardzo potrzebujących ludzkiego wsparcia.

PRZYNĘTA / BAIT reż. Mark Jenkin, Wielka Brytania 2019, 89’

Jury i publiczność festiwalu Nowe Horyzonty były zgodne, że to najlepszy film tegorocznego konkursu. Na wielu listach podsumowujących rok w kinie brytyjskim „Przynęta” jest w ścisłej czołówce.

RAY & LIZ reż. Richard Billingham, Wielka Brytania 2018, 108’

Jeśli jakiś film może być bardzo blisko człowieka i jego losów, to jest to właśnie ten film. Jeden z najbardziej zaskakujących obrazów ostatnich miesięcy. Wybitny debiut.

SUPERNOVA reż. Bartosz Kruhlik, Polska 2019, 78’

Nie ma w tym filmie fałszu, jest za to świetnie uchwycony obraz naszego kraju. Bardzo przemyślany, znakomicie zrealizowany i zagrany polski debiut. Nagroda w Gdyni bardzo zasłużona.

SZATAŃSKIE TANGO / SATAN’S TANGO / SÁTÁNTANGÓ reż. Bela Tarr, Węgry/Niemcy/Szwajcaria 1994, 445’

„To legendarne siedem godzin z okładem nie jest... wytworem fantazji szaleńca. Tak po prostu widzę i odczuwam świat” – mówi Bela Tarr. Jedyny w swoim rodzaju seans filmowy z Romanem Gutkiem za sterami.

 

TOMMASO reż. Abel Ferrara, Włochy, Wielka Brytania, USA, Grecja 2019, 115’

Twórca „Złego porucznika” powraca w wielkim i bardzo odmiennym stylu. Pokochacie tę opowieść o rodzinie zmagającej się z problemami dnia codziennego. Szczere kino, prawda bije z ekranu. Wybitny Willem Dafoe w głównej roli.

WSZYSTKO DLA MOJEJ MATKI / ALL FOR MY MOTHER reż. Małgorzata Imielska, Polska 2019, 103’

Ceniona dokumentalistka debiutuje w fabule i zabiera nas do świata dziewczyny uwięzionej w systemie, która próbuje odnaleźć drogę do szczęścia. Nagroda publiczności na festiwalu w Warszawie.

 

X&Y reż. Anna Odell, Szwecja, Dania 2018, 112’

Nowa propozycja autorki „Zjazdu absolwentów” i ponownie wybitny przykład filmu, który dowodzi, że kino to potęga autorskiej wypowiedzi. Odell po mistrzowsku przekracza granice i budzi nas do życia.

ZDRAJCA / THE TRAITOR / IL TRADITORE reż. Marco Bellocchio, Włochy, Francja, Brazylia, Niemcy 2019, 155’

Liczne nominacje do Europejskich Nagród Filmowych, zachwyt w Cannes, szansa na amerykańskiego Oscara. Włoski mistrz z wyczuciem i wielką klasą opowiada o cosa nostra i jest to lekcja obowiązkowa.

Z WNĘTRZA reż. Cezary Grzesiuk, Tomasz Szwan, Krystian Kamiński, Polska 2019, 90’

Z godzin nagrań audio i wideo pozostawionych przez Zdzisława Beksińskiego powstał jeszcze jeden film dokumentalny, który w autorski, mądry i ciekawy sposób mierzy się ze spuścizną pozostawioną przez wybitnego malarza.

ŻELAZNY MOST / THE IRON BRIDGE reż. Monika Jordan-Młodzianowska, Polska 2019, 84’

Trójką miłosny, wielkie emocje, prawda na ekranie. Porywający przykład polskiego kina, które w sposób przemyślany i bardzo szczery mierzy się z takimi tematami, jak przyjaźń, miłość, zdrada, poświęcenie.